Ikarus 280.26 #2119 MZA W-wa
Troszkę odświeżę...
...Otoż pozwoliłem sobie nieco przerobić ten model (prace nadal w toku, muszę obrobić jeszcze tył) no i pytam się o pozwolenie na ewentualne zamieszczenie rezultatów w postaci zestawu wydrukuj-wytnij-złóż
Niestety wyjdzie chyba na trzech kartkach (przód, tyl + przegub, detale)...
Do tego, kto zmienił - Poprawnie było przez samo "ż"
...Otoż pozwoliłem sobie nieco przerobić ten model (prace nadal w toku, muszę obrobić jeszcze tył) no i pytam się o pozwolenie na ewentualne zamieszczenie rezultatów w postaci zestawu wydrukuj-wytnij-złóż
Niestety wyjdzie chyba na trzech kartkach (przód, tyl + przegub, detale)...
Do tego, kto zmienił - Poprawnie było przez samo "ż"
Ostatnio zmieniony 2007-04-16, 18:26 przez Mibars, łącznie zmieniany 1 raz.
Tzn. jeśli masz na myśli pozwolenie na wykorzystanie modelu - to Musisz pogadać z autorami - czyli z Grześkiem i Jackiem Pudło.Mibars pisze:...Otoż pozwoliłem sobie nieco przerobić ten model (prace nadal w toku, muszę obrobić jeszcze tył) no i pytam się o pozwolenie na ewentualne zamieszczenie rezultatów w postaci zestawu wydrukuj-wytnij-złóż
No, ale jeśli Masz na myśli pozwolenie o umieszczenie tego na forum. No to nie ma sprawy. Tylko poprzez imageshack albo inne takie :smile2:
Tak więc obrazki:
I zip: (3 obrazki + readme - warto przeczytać jak to się składa)
http://rapidshare.com/files/26535164/Ik ... 0.zip.html
I zip: (3 obrazki + readme - warto przeczytać jak to się składa)
http://rapidshare.com/files/26535164/Ik ... 0.zip.html
Wszystko jest w README - dlatego poecam pobrać ZIP''a, fotki dałem tylko jako PODGL¡D.J-31 pisze:a czy dałoby się zrobić z tej osłony przegubu harmonijkę, tak aby to było lekko ruchome
Harmonijka wychodzi jak najbardziej funkcjonalna, stąd cały kawał czarnego materiału na przegub, po złożeniu (wymaga cierpliwości...) ma właściwą długość. Jedyne, co mnie martwi, że w opisie sugerowałem blok techniczny, a ten może dać trochę za długi przegub...
Modelu w aktualnej postaci jeszcze nie złożyłem - skończył mi się blok techniczny, oraz czerwony tusz drukuje nie tak, jak należy...
Podejrzewam, że nie każdemu będzie się chciało do readme zajrzeć, więc zamieszczę przynajmnej fragment o montażu:
Instrukcja:
Print, print, print...
Warto zainwestować w blok techniczny - model będzie mocniejszy i łatwy do sklejenia. Kto chce zaoszczędzić na czarnym tuszu może przemalować przegub na biało (2 kliknięcia) i potem pomalować go ręcznie przy użyciu np markera, czy też farby. Wszystkie obrazki mają ten sam rozmiar, tak więc można drukować bezproblemowo w trybie na "całą stronę" w dowolnym programie... Nawet za pomocą Windowsa, czy Painta (w Paincie sugeruje w ustawieniach drukowania powiększyć skalowanie, by model wypełniał jak najwięcej kartki)
Tnij, tnij, tnij...
Niby każdy wyciąć potrafi... No, ale wspomnę tylko o paru detalach - przy wycinaniu kół lepiej uciąć za dużo, niż za mało - okropnie wyglądają białe obwódki na czarnych kołach (to nie `50 Cadillac). Inna sprawą jest wycinanie przodu i tyłu - Z przodu boczki będą nachodziły na przód, z tyłu to tył będzie się zawijał na boczkach. Warto zwrócić uwagę przy wycinaniu górnych narożników, że pojazd będzie w tych miejscach zaokrąglony. Z przodu mniej-więcej widać jak poprowadzić nożyczki, z tyłu liczę na Waszą zdolność złożenia sobie modelu w głowie i moje mikro rysunki pomocnicze
Gnij, gnij, gnij...
Wyginanie - niby prosta sprawa... Czasem jednak będziesz musiał pomóc sobie linijką, chodzi mi przede wszystkim o przedni i tyln<font color=blue><b>i</b></font> zderzak, oraz oczywiście przegub. Zderzaki - wiadomo - mają być wypukłe. Na nie przyjdą zderzaki wystające z boczków (czasem dobrze jest je delikatnie na końcóweczkach podciąć, by ładniej się zaokrągliły). Wracając do przegubu - radzę zacząć od środka, pamietając, że żółta część ma być "wypukła" i płaska! To nie jest żadna część harmonijki, raczej łącznik między nimi! Gięcie najlepiej jest zacząć właśnie od środka przegubu - Ilość zagięć przewidziałem tak, by frędzelki wypadły do środka. Gdy już uporasz się z harmonijkowaniem, to trzeba z tego zrobić kwadrat - w tym cely pomocne będą nożyczki ostre na końcówkach - musisz w miejscach przyszłych zagięć od środka wyciąć coś na kształt litery V - tak, by między dwoma cięciami było co najmniej 90*. Nie tnij za głęboko, bo przegub przy zginaniu od razu ci się podrze, ani za płytko, bo się w tych miejscach pognie Jeśli jednak coś zchrzaniłeś i przegub się po prostu "podarł" - nie martw się, przyszykuj czarną nitkę (poważnie!) i przejdź do kolejnego etapu.
klej, klej, klej...
Zacznijmy od klejenia budy, ale na razie nie ruszaj spodu. Zwróć uwagę na przód i tył - właściwe części mają pójść na wierzch i postaraj się je tak dopasować, by wszystkie linie do siebie pasowały. Postaraj się je odpowiednio zaokrąglić nie za bardzo, ale i nie za mało. Sklej wszystkie wzmocnienia tak, by utworzyć jakby pudełeczka - to z najmniejszymi frędzlami pójdzie na środek przegubu. Pozostałe cztery wstaw tam, gdzie uważasz, że będą potrzebne (ale tak, by nie kolidowały z kołami). Możesz ich także w ogóle nie dawać, ale nie miej do mnie pretensji, gdy ściana autobusu ci się zapadnie i nie będziesz miał co z tym zrobić. Sklejając koła zwróć uwagę na kolejność - najpierw paski łączące obydwie połówki (choć te boczne można wywalić, dałem je tak dla pewności, choć widzę, że koła trzymają "fason" nawet bez nich), potem pasek zakończony frędzlem i na to pasek bez frędzla. Z błotnikami może być problem z dojściem co służy do czego - już tłumaczę - Do sklejenia samego błotnika użyj dwóch frędzli po bokach półkolistego elementu. Reszta frędzli służy do przytwierdzenia błotnika do autobusu. W końcu do błotnika przyklejasz później koła, na których spoczywa cały ciężar modelu. Dalej - spód przodu i tyłu - przyuważ, że boczki na dole zakończone są takimi szpicami - te elementy wygnij pod kątem tak, by po obróceniu o 90* pasowały do tego czegoś pod zderzakami. Teraz wklej błotniki do ścianek bocznych i zamknij podwozie autobusu (uważaj na fredzle przy błotnikach, oraz na to, by spód ścian przedniej i tylnej ładnie pod kątem 45* łączyły się z podwoziem). Gdy masz już 2 pudełka pora je połączyć przegubem. Na wysokości żółtego środka wklej wzmocnienie o najmniejszych frędzlach, następnie zaklej przegub do końca, krańce posmaruj klejem i postaraj się przykleić go prosto i broń boże odwrócony bokiem Jeśli jednak przegub ci się rozwalił, to wklej do środka wzmocnienie oraz weź nitkę i tak na środkowych harmonijkach obwiąż całość, a krańce nitki zasmaruj jakimś mocniejszym klejem (Wikol chociażby) i wciśnij przez szparę do środka przegubu. To powinno zapobiec rozłażeniu się harmonijek (nie zdarzyło mi się, by harmonijka się zapadała, zawsze wyłaziła na wierzch). Na koniec doklej koła i gotowe!
Brum, brum, brum!
Nooo.. Bez przesady Ma koła, ale nie obracające się, przegub, który się zgina, no, ale nie torturuj tego modelu zanadto - pamiętaj, że dzieci mają tendencje do zgniatania papierowych modeli... A małe dzieci może go i nie pogniotą, ale rozmoczą i wygryzą dziury... Tak więc najlepiej postawić gdieś na pólce i nie częściej, niż raz dziennie przestawiać i odkurzać
[ Dodano: 19-04-07, 16:39 ]
Cholera...
jestem zły z kilku powodów:
-Po pierwsze drukarka po ustawieniu wszystkiego na maksymalną jakość zaczeła z "własnej inicjatywy" rozmywać mi rysunki... W efektcie wyszła trochę kupa...
Po drugie składam model i znalazłem drobny błąd - te trójkąciki pod zderzakami są za krótkie! Po zagięciu wychodzi na jaw brak 5-ciu, może 6-ciu pixeli...