Hm, dawno się nie odzywałem.
Parę tygodni temu zapadła decyzja o wycofaniu pozostałych czterech Ikarusów 280.26 z rocznika 1989 w PPKZ Krajewno. Z grubsza niezawodne wozy zostały wyparte przez jakby nie spojrzeć nadmiar niskopodłogowych przegubowców (w sumie z wozów własnych PPKZ teraz w godzinach szczytu przewozowego powinny być wolne 4 przegubowce przy pełnej sprawności technicznej przy obstawieniu zadań wysokich przez niskacze) oraz wżerającą się "rudą szmatę". Ostatnimi czterema egzemplarzami były 9311, 9317, 9319 i 9322 z partii w sumie 24 przegubowców, która przybyła w 1989 r. Wozy te w drugiej połowie 2015 r. zaczęły stanowić rezerwę aniżeli planową obstawę wysokich zadań szczytowych na liniach 13, 16, 18 i 21. W końcu ostatni raz węgierski przegubowiec wyjechał planowo na linie 6 kwietnia br., kiedy kierowca służby 013A01* wziął wóz 9317 na poranny dodatek 13-11 i popołudniowy 13-09, wykręcając jego ostatnich 6 kółek na tej ważnej linii charakteryzującej się wysokimi potokami w godzinach szczytu. Od tego czasu Ikarusy parę razy wstawiano na rezerwę czynną na zajezdni, ale nie widziały one kursów liniowych.
9317, podobnie jak 9319 i 9322, charakteryzuje się zachowanymi numerami taborowymi malowanymi od starego szablonu, który jest już nie do spotkania na drugiej zajezdni, ale tylko on ma wymalowane również nry taborowe nad drugą osią. Wozy te oryginalnie dostarczono w standardowym dla tego rocznika malowaniu, czyli również z czerwonymi fartuchami, ale przy okazji napraw generalnych o schyłku lat 90. wiele wozów dostawało białe fartuchy. Błękitny pasek pojawił się później, przy okazji wprowadzenia nowej marki firmowej w 2006 r. Z tej też epoki pochodzi charakterystyczne logo PPKZ znajdujące się nad drugimi drzwiami.
Docelowo PPKZ planuje zachować jeden z egzemplarzy na cele muzealne, najprawdopodobniej trafi zresztą do strękowskiego Muzeum Kultury, Techniki i Ludu, które już teraz posiada w zbiorach kilka sztuk taboru post-PPKZowskiego.
Jednocześnie wycofano również ostatnie dwa Mercedesy O305G, 1302 i 1303, z rocznika 1985, zakupione jako używane w 2001 r. Wozów tych wtedy zakupiono pięć. Pozostałe trzy dawno zaprzyjaźniły się ze złomem. Z Ikarusów poza wspomnianą czwórką ostały się również 7T01 i 7T02, dawne odpowiednio 7308 i 7303 - oberżnięte 280.26 przekonwertowane na pogotowie techniczne, które bardziej służą jako mobilne skrzynie narzędzi niż cokolwiek innego.
Nie, ta gwiazdka do niczego się nie odnosi, jest ona częścią numeru służby i oznacza ona służby dwuczęściowe, najczęściej szczytowe.