[Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
[Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Czas na inna trakcje i nie co inny kaliber. Zanim zacznę pisać o modelu może przybliżę mały zarys
SM03 (typ Ls150 i 2Ls150) – polska spalinowa lokomotywa manewrowa małej mocy produkowana w latach 1959-1969 w zakładach Fablok i Zastal. Produkcja prowadzona była w 2 fabrykach:
od 1959 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie (Fablok),
od 1965 w Zaodrzańskich Zakładach Przemysłu Metalowego im. M. Nowotki w Zielonej Górze (Zastal).
Lokomotywy te znalazły zastosowanie nie tylko w PKP, ale także w zastosowaniach niepublicznych – w przemyśle i generalnie przy lekkiej pracy manewrowej.
Od 1968 Zaodrzańskie Zakłady Przemysłu Metalowego Zastal rozpoczęły produkcję zmodyfikowanej wersji lokomotyw serii SM03, oznaczając je jako typy 409Da (SM04) i 409D, różniące się tylko parametrami silnika. Obecnie wiele egzemplarzy jest nadal w eksploatacji.
Lokomotywa SM03 jest napędzana czterosuwowym, 6-cylindrowym silnikiem spalinowym z zapłonem samoczynnym o znamionowej mocy 150 KM. Lokomotywa ma podwozie dwuosiowe z ostoją konstrukcji spawanej. Ostoja ma od przodu i tyłu mocne czołownice, do których są przymocowane powszechnie stosowane na PKP zderzaki tulejowe, haki ciągłowe ze sprzęgami śrubowymi i sprzęgi powietrzne. Nadwozie lokomotywy składa się z dwóch niskich przedziałów maszynowych: przedniego i tylnego oraz odpowiednio wyższej kabiny maszynisty, usytuowanej między tymi przedziałami. Przedziały maszynowe i kabina maszynisty stanowią konstrukcję spawaną z blach wzmocnionych kształtownikami i są przymocowane do pomostu lokomotywy. Przedziały maszynowe mają w bocznych ścianach (z obu stron) drzwiczki umożliwiające wygodny dostęp i wgląd do urządzeń umieszczonych wewnątrz tych przedziałów. Kabina maszynisty wyposażona jest w duże czołowe i boczne okna, które zapewniają dobrą widoczność ze stanowiska maszynisty.
Lokomotywa wyposażona jest w powietrzny zespolony hamulec samoczynny systemu Knorra oraz dodatkowy hamulec niesamoczynny systemu Westinghouse'a oraz w ręczny hamulec śrubowy. Zestawy kołowe są hamowane jednostronnie za pomocą żeliwnych klocków.
Lokomotywa ma sterowanie hydrauliczno-mechaniczne. Lokomotywa posiada cztery biegi, które maszynista zmienia za pomocą kół zmianowych. Obroty silnika zwiększa się za pomocą nastawnika.
źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/SM03
Wracając do modelu. Jak widać trzy pierwsze sztuki są już w drodze do mojego zakładu. Malowanie będzie standardowe- czyli zielone. Jedna sztuka zostaje w moim zakładzie ZNTK wiec jej relacje będę przedstawiał. Jako ze chce odwzorować jaki tabor był na stanie MD Gniezno problem z numerem się szybko rozwiązał... czyli SM03-246.
Model nie ma przewidzianego napędu tak wiec będzie to czysta statyczna lokomotywa. Chyba ze coś się w "urodzi"
SM03 (typ Ls150 i 2Ls150) – polska spalinowa lokomotywa manewrowa małej mocy produkowana w latach 1959-1969 w zakładach Fablok i Zastal. Produkcja prowadzona była w 2 fabrykach:
od 1959 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie (Fablok),
od 1965 w Zaodrzańskich Zakładach Przemysłu Metalowego im. M. Nowotki w Zielonej Górze (Zastal).
Lokomotywy te znalazły zastosowanie nie tylko w PKP, ale także w zastosowaniach niepublicznych – w przemyśle i generalnie przy lekkiej pracy manewrowej.
Od 1968 Zaodrzańskie Zakłady Przemysłu Metalowego Zastal rozpoczęły produkcję zmodyfikowanej wersji lokomotyw serii SM03, oznaczając je jako typy 409Da (SM04) i 409D, różniące się tylko parametrami silnika. Obecnie wiele egzemplarzy jest nadal w eksploatacji.
Lokomotywa SM03 jest napędzana czterosuwowym, 6-cylindrowym silnikiem spalinowym z zapłonem samoczynnym o znamionowej mocy 150 KM. Lokomotywa ma podwozie dwuosiowe z ostoją konstrukcji spawanej. Ostoja ma od przodu i tyłu mocne czołownice, do których są przymocowane powszechnie stosowane na PKP zderzaki tulejowe, haki ciągłowe ze sprzęgami śrubowymi i sprzęgi powietrzne. Nadwozie lokomotywy składa się z dwóch niskich przedziałów maszynowych: przedniego i tylnego oraz odpowiednio wyższej kabiny maszynisty, usytuowanej między tymi przedziałami. Przedziały maszynowe i kabina maszynisty stanowią konstrukcję spawaną z blach wzmocnionych kształtownikami i są przymocowane do pomostu lokomotywy. Przedziały maszynowe mają w bocznych ścianach (z obu stron) drzwiczki umożliwiające wygodny dostęp i wgląd do urządzeń umieszczonych wewnątrz tych przedziałów. Kabina maszynisty wyposażona jest w duże czołowe i boczne okna, które zapewniają dobrą widoczność ze stanowiska maszynisty.
Lokomotywa wyposażona jest w powietrzny zespolony hamulec samoczynny systemu Knorra oraz dodatkowy hamulec niesamoczynny systemu Westinghouse'a oraz w ręczny hamulec śrubowy. Zestawy kołowe są hamowane jednostronnie za pomocą żeliwnych klocków.
Lokomotywa ma sterowanie hydrauliczno-mechaniczne. Lokomotywa posiada cztery biegi, które maszynista zmienia za pomocą kół zmianowych. Obroty silnika zwiększa się za pomocą nastawnika.
źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/SM03
Wracając do modelu. Jak widać trzy pierwsze sztuki są już w drodze do mojego zakładu. Malowanie będzie standardowe- czyli zielone. Jedna sztuka zostaje w moim zakładzie ZNTK wiec jej relacje będę przedstawiał. Jako ze chce odwzorować jaki tabor był na stanie MD Gniezno problem z numerem się szybko rozwiązał... czyli SM03-246.
Model nie ma przewidzianego napędu tak wiec będzie to czysta statyczna lokomotywa. Chyba ze coś się w "urodzi"
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
SM03 na chwile obecna są przygotowywane do malowania czyli:
- usuwanie minimalnych nadlewów
- poprawne spasowanie nadwozia z podwoziem
Poza tym rozmyślam nad samymi osiami. Niestety zestawy posiadają kola odlane przez co nie są jak dla mnie zadowalające. Jutro zmierzę kola i będę szukał od jakiejś lokomotywki Piko osi.
W tym miejscu prośba do osób posiadających stare (takie 2- osiowe) parowozy piko itp aby odezwali się jeśli maja od nich nie potrzebne osie oraz wiązary
- usuwanie minimalnych nadlewów
- poprawne spasowanie nadwozia z podwoziem
Poza tym rozmyślam nad samymi osiami. Niestety zestawy posiadają kola odlane przez co nie są jak dla mnie zadowalające. Jutro zmierzę kola i będę szukał od jakiejś lokomotywki Piko osi.
W tym miejscu prośba do osób posiadających stare (takie 2- osiowe) parowozy piko itp aby odezwali się jeśli maja od nich nie potrzebne osie oraz wiązary
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
To lecimy dalej z tematem
Po pomalowaniu
I po zrobieniu rożnych detali (nie wszystkich)
Teraz czekam za szybami aby bodę zamknąć i zabrać sie za poręcze, kalki
Po pomalowaniu
I po zrobieniu rożnych detali (nie wszystkich)
Teraz czekam za szybami aby bodę zamknąć i zabrać sie za poręcze, kalki
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Czas coś odświeżyć tu Kalki na SM03 już są. Otrzymała nr 019 zgodnie z tym jak chciał odbiorca Przydział też wedle życzenia czyli Wrocław
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
No to piszemy dalej monolog
Była chwila natchnienia wiec przyszedł czas wykonać pomosty. Efekt na foto
Była chwila natchnienia wiec przyszedł czas wykonać pomosty. Efekt na foto
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Z tyłu z lewej strony chyba ci brakło wycieraczki Poza tym model wygląda świetnie:) gratuluje
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Adrys1005 pisze:Z tyłu z lewej strony chyba ci brakło wycieraczki Poza tym model wygląda świetnie:) gratuluje
Skubana gdzieś odleciała. Mam ich pełny zapas wiec spokojnie- wszystko będzie. Brakuje mi tylko osi nie mogę nigdzie namierzyć takich 2 osi od starej lokomotywy Piko (takie szprychowe- były takie parowoziki 2 osiowe) :confused:
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Można by powiedzieć ze prace nad SM03 dobiegły końca... Lokomotywa zostaje ściągnięta z warsztatu gdzie będzie oczekiwać na osie.
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Cześć, witam wszystkich i chciałem się ciebie spytać w jakim mieście mieszkasz, ile by jedna sztuka kosztowała bo gdzieś w domu mam jedną parę osi.
P.S To mój pierwszy post.
Pierwszy post, ale nie trzeba go zamieszczać 2 razy, jeden wystarczy, i takie sprawy to chyba raczej na PW...//Auper
P.S To mój pierwszy post.
Pierwszy post, ale nie trzeba go zamieszczać 2 razy, jeden wystarczy, i takie sprawy to chyba raczej na PW...//Auper
Re: [Relacja] SM03 dostawa z Fabloku
Tak jak Aper napisał- takie sprawy na PW lub na gg (masz w stopce).