Makiety, dioramy

Ogólne dyskusje n.t. modeli
Jelcz93

Post autor: Jelcz93 »

Dobrze stara wiata zniknie w najbliższym czasie :D .
Tory oczywiście będą tylko muszę je zamówić.

ciacho2002

Makieta h0

Post autor: ciacho2002 »

Zacząłem robić makietę w skali h0 razem z postępem będę zamieszczał zdjęcia. a tym czasem proszę o:
-strony z domkami na makietę
-jak tanio zrobić trawę?
-czy jest jakiś inny sposób na zrobienie drzewka niż z drutu miedzianego?

z góry dzięki

Tp4

Re: Makieta h0

Post autor: Tp4 »

ciacho2002 pisze: -czy jest jakiś inny sposób na zrobienie drzewka niż z drutu miedzianego?
Możesz wziąć korzeń kopru i go odwrócić. Masz już pień z gałęziami ;) Nie pamiętam do końca w jakiej to było gazecie ale albo ''Świat Kolei'' albo ''Modell Eisenbahner''. Jak jesteś zainteresowany to mogę Ci wieczorkiem poszukać ten artykuł i zeskanować.

Kuba1234

Post autor: Kuba1234 »


smiglo22

Re: Makieta h0

Post autor: smiglo22 »

ciacho2002 pisze: -jak tanio zrobić trawę?
No jednym z tańszych sposobów to zakup posypek koszt 3-4 zł a starczy ci na spory kawał makiety.
2 opcja to kupienie zielonego dywanu i obłożenie nim makiety, u mnie sie to sprawdza a zapłaciłem za to w granicach 40-50 zł

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Moja makieta w 1:87 niestety jest w proszku... W planach mam budowę segmentów układających się w kształt litery C, z dwoma stacjami normalnotorowymi (Wrocław Biskupin i jeszcze jakaś), przystankiem (prawdopodobnie Bocjowo) i stacyjką wąskotorową (Wrocław Biskupin Wąskotorowy).

Na razie jednak zająłem się makietą linii tramwajowej w skali... Ok. ~1:22,5 :D Wiadomo, gdzie ;)

Mam nadzieję, że była to ostatnia wielka przeróbka. Pomysł z zastosowaniem glinki kupionej jako wiadomo co okazał się niewypałem - całość za bardzo chłonęła wodę, a w czasie suszy popękała. Ponadto szybko się zanieczyściła.

Nowe podtorze jest już klasycznym "kolejowym" - piach znad Odry + żwir + żwirek. Szyny są także nowe - zrobione z drewna sosnowego/balsy pomalowanego Hammerite'em. Rozstaw jest utrzymywany poprzez stalowe łączniki, łączące szyny od spodu. Rozstaw: 45 mm (kiedyś w przyszłości będzie można wprowadzić tabor w skali G, produkowany przez LGB).

Tak to wyglądało przed remontem :confused: :

ObrazekObrazek

A tak po :D :

ObrazekObrazek

Zwrotnica jest zrobiona w całości z drzewa balsa. Jedna z podrozjezdnic pochodzi ze starej zwrotnicy, więc jest niepomalowana. W odróżnieniu od poprzedniego ten rozjazd nie posiada zwrotnika i trzeba go przestawiać poruszając bezpośrednio iglice. Niestety jedna z nich się trochę ukruszyła i jest krótsza, ale to nie szkodzi.

ObrazekObrazek

Widok w kierunku stacji STB i rampy.

ObrazekObrazek

Teraz linia jest wyposażona w docelowe słupy trakcyjne - zrobione bez zbytniej fantazji, z materiałów przywiezionych z lasu k. Międzyborza. Wysięgniki są zrobione z miedzianego drutu.

ObrazekObrazek

Na rampie toru jeszcze nie mia, podobnie jak na żeberku. Na razie żeberko będzie sięgać za kępę mchu, potem zajmę się przedłużaniem toru za zwrotnicą aż do początku linii wąskotorowej (docelowo tor "normalny" ma omijać szerookim łukiem linię wąską, by potem się z nią przeciąć).

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

Wiem, że może w kółko pokazuję jeden i ten sam odcinek linii, ale po prostu "grzebanie przy kolejce" zaczynam ciągle od tego samego miejsca ;)

Na dowód, że istnieje coś jeszcze poza tym odcinkiem, pokażę jeszcze linię wąskotorową; niestety zdjęcia nie są najlepszje jakości.

Przed remontem - torowisko druciane 17 mm na podkładach drewnianych, wykopane z ziemi i warstw bukszpanowych liści, tuż przed rozbiórką:

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

Kompletnie zapomniałem o istnieniu tej zwrotnicy - na wprost: bocznica do stacji Kalcytowa Towarowa, w prawo odchodzi główny tor. Tor na wprost jest ułożony w miejscu pierwotnie przewidzianym dla "linii-magistrali", biegnącej po małym nasypie-wiadukcie (który został nawet zbudowany, ale dość szybko uległ dezintegracji). Stan zwrotnicy tuż przed fizyczną likwidacją.

ObrazekObrazek

A tu już układanie nowej zwrotnicy, zbudowanej w technologii pomalowanych szyn z drewna balsa :D

ObrazekObrazek

Na linii wąskotorowej nie zastosowałem podtorza ze żwirku - goła ziemia bardzo dobrze trzyma tor, i póki co jest to wystarczające. Nie jest to oczywiście jedyny sposób przytwierdzenia całości do podłoża - zarówno na linii normalnotorowej, jak i na wąskotorowej jest to realizowane za pomocą zwyczajnych śrub wkręcanych w grunt. Sposób może dziwaczny i archaiczny, ale skuteczny.

I nowiutki tor pod bukszpanem, na pierwszym planie słup trakcyjny, jeszcze nie uzbrojony w wysięgnik.

ObrazekObrazek

Zdjęcia taboru pojawią się w temacie "Wasza Kolekcja" ;)

Kuba1234

Post autor: Kuba1234 »

Makieta w zaciszu zieleni... :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 1786
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pafawag w sumie to jest fajny pomysł z tą kolejką parkową na działce. Coś mi się jednak wydaje, że szanowna babcia kiedy tylko pomyśli o kolejnej linii... już ostrzy siekierę na Ciebie. :diabeł:

W końcu to jest dodatkowy element na działce, który może trochę przeszkadzać ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

J-31 pisze:Coś mi się jednak wydaje, że szanowna babcia kiedy tylko pomyśli o kolejnej linii... już ostrzy siekierę na Ciebie.
Na razie wszystko jest dobrze - linia jest w takim miejscu, że nie przeszkadza. Najbardziej newralgicznymi miejscami będą przecięcia ze ścieżkami, ale przy dobrym ułożeniu toru nie powinno być to problemem. W pewnych miejscach planuję nawet "wyszlifowanie" toru w płytach granitowych / betonowych / ceglanych, tak, by uniknąć jakichkolwiek wystających elementów (raz że się można potknąć, dwa - jak się postawi na takim wystającym balsowym torze donicę z irysami, stalową konewkę czy cokolwiek innego... Trach i po torze).

Torowisko w rejonie trawników ma być całkiem z brzegu, więc też nie powinno być źle... Najbardziej się boję o SGT - Stację Główną Towarową, największy obiekt na linii (dwa tory, łącznie cztery rozjazdy, żeberko i odgałęzienie) - nie będzie on mały, ale jeśli dobrze ułożę nawierzchnię (rejon trawiasty), też nie powinno być problemu.

O wiele więcej kłopotu jest z siecią trakcyjną - zaprojektowałem ją jako zdejmowalną, tak, by w czasie nieużywania kolei nie przeszkadzała przy ewentualnym przechodzeniu czy zgrabianiu liści. Sieć będzie zresztą zamontowana tylko w miejscach, gdzie się nie chodzi / nie przechodzi ;)

A siekiery to nawet ja szukałem, i znaleźć nie mogłem. Wsiąkła gdzieś :| :D

OPi

Post autor: OPi »

Fajny pomysł. ;) Mnie się podoba.

smiglo22

Post autor: smiglo22 »

A ja mam takie pytanie,

Czy ktoś posiada na komputerze model bloku z wielkiej płyty w h0 ? Bo bardzo by mi zależało.

I pytanie do dk.

Skąd masz model tego jelczyka w pilskich barwach ?

Suchy

Post autor: Suchy »

smiglo22 pisze:I pytanie do dk.

Skąd masz model tego jelczyka w pilskich barwach ?
Przerobiony z rysunków kol. JP :strzałka: http://www.lubus.vot.pl/jpictures/

smiglo22

Post autor: smiglo22 »

Skoro tak wszyscy sie chwalą to może i ja coś pokaże, z aktualnej budowy,

Flying Scotsman w moim ulubionym zakątku makiety
Obrazek

I widok na całą przepaść
Obrazek

I pierwotny zarys miasta nr.1 jeszcze bez nazwy
Obrazek

M_Szymkowiak

Post autor: M_Szymkowiak »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 1786
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No, jak oni to od 2000 roku budują, to trudno, aby nie była to największa makieta. Ci dwaj faceci wybudowali teraz lotnisko... na którym normalnie poruszają się samoloty. Baaa.. nawet normalnie startują :)

A propo, płytę ich lotniska obsługuje SU12. Link do filmu pokazywałem w SB jakiś czas temu ;)

ODPOWIEDZ