Ogrodówka PAFAWAGa
: 2008-05-06, 16:43
Kilka lat temu postanowiłem sobie stworzyć własną kolej ogrodową
Niestety gotowe elementy toru ogrodowego produkowane przez firmę Lehmann Gross Banh (popularna LGB) okazały się stanowczo za drogie (20 zł za jeden krótki odcineczek toru to chyba jednak przesada!), więc wybudowałem ją i remontuję samemu
Na początek powstała niezadługa linia, prowadząca wzdłuż betonowego chodnika do ogrodu, wraz z żeberkiem do małej wierzby alpejskiej (Salix alpina), która niestety kilka lat później została przypadkowo wyrwana grabiami - ale żeberko zostało
Tor był układany na bardzo niestabilnym gruncie, ostatnio zacząłęm stosować drewniane podkłady, które nieco polepszyły sytuację.
Ale niedawno rozpocząłem kolejny remont, tym razem przystosowujący kolejkę do rozstawu toru LGB (skala G: 1:22,5) wraz z zabudową obwodów uszynień szyn (w późniejszym czasie przewiduję zawieszenie trakcji elektrycznej ) i nowego podtorza (pisaek koci + piasek rzeczny + ewentualnie żwir + usztywnienia wewnętrzne - kamienie i kawałki drewna). W czasie tego remontu zaprzestałęm stosowania podkładów (nowa technologia).
Oto zdjęcia:
Odkopany początek kolejki - w okresie wiosennym porastają ją wyjątkowo przaśne cebulice (takie nieduże, niebieskie kwiatki, które bardzo szybko się rozmnażają):
Tor zaraz za początkiem kolejki; obok poszerzona krecia dziura, która później została przykryta kamieniem i być może posłuży jako spust wody:
Tutaj jest kawałek odkopany toru tuż przed zwrotnicą - bardzo często ulega on zakopaniu w ziemi :confused: :
Remont przewidywał budowę rampy, po której można by bezpiecznie wprowadzać wagony na tory kolejki. Oto ona:
I jej zdjęcie z góry. Rampa ta później została jeszcze trochę obsypana po bokach ziemią. Tuż za nią możemy zobaczyć nowy kawałek toru wykonanego w nowej technologii. Widać cztery przytwierdzenia szyn do podłoża.
(Podtorze znajduje się kilka cm wgłąb ziemi, a nie tylko na jej powierzchni )
Dalsze informacje wkrótce (będą także filmiki)
Niestety gotowe elementy toru ogrodowego produkowane przez firmę Lehmann Gross Banh (popularna LGB) okazały się stanowczo za drogie (20 zł za jeden krótki odcineczek toru to chyba jednak przesada!), więc wybudowałem ją i remontuję samemu
Na początek powstała niezadługa linia, prowadząca wzdłuż betonowego chodnika do ogrodu, wraz z żeberkiem do małej wierzby alpejskiej (Salix alpina), która niestety kilka lat później została przypadkowo wyrwana grabiami - ale żeberko zostało
Tor był układany na bardzo niestabilnym gruncie, ostatnio zacząłęm stosować drewniane podkłady, które nieco polepszyły sytuację.
Ale niedawno rozpocząłem kolejny remont, tym razem przystosowujący kolejkę do rozstawu toru LGB (skala G: 1:22,5) wraz z zabudową obwodów uszynień szyn (w późniejszym czasie przewiduję zawieszenie trakcji elektrycznej ) i nowego podtorza (pisaek koci + piasek rzeczny + ewentualnie żwir + usztywnienia wewnętrzne - kamienie i kawałki drewna). W czasie tego remontu zaprzestałęm stosowania podkładów (nowa technologia).
Oto zdjęcia:
Odkopany początek kolejki - w okresie wiosennym porastają ją wyjątkowo przaśne cebulice (takie nieduże, niebieskie kwiatki, które bardzo szybko się rozmnażają):
Tor zaraz za początkiem kolejki; obok poszerzona krecia dziura, która później została przykryta kamieniem i być może posłuży jako spust wody:
Tutaj jest kawałek odkopany toru tuż przed zwrotnicą - bardzo często ulega on zakopaniu w ziemi :confused: :
Remont przewidywał budowę rampy, po której można by bezpiecznie wprowadzać wagony na tory kolejki. Oto ona:
I jej zdjęcie z góry. Rampa ta później została jeszcze trochę obsypana po bokach ziemią. Tuż za nią możemy zobaczyć nowy kawałek toru wykonanego w nowej technologii. Widać cztery przytwierdzenia szyn do podłoża.
(Podtorze znajduje się kilka cm wgłąb ziemi, a nie tylko na jej powierzchni )
Dalsze informacje wkrótce (będą także filmiki)