Strona 1 z 1

[Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-03-11, 20:28
autor: Ogryzek
Jak już wspomniałem w innym wątku kolejna relacje czas zacząć :mruga: Dla odmiany ta raza wagon. Nie skomplikowany i tani- coś dla każdego ;) Zanim jednak zacznę opisywać kolejne etapy troszkę przybliżę genezę wagonów 401z tak by młodsze pokolenie wiedziało co w szynie piszczy :rotfl:

Projekt wagonu powstał w 1960 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego. W wagonie tym ściany pudła dzielą się na 6 części: boczne burty składają się każda z dwóch elementów, a czołowe składają się z jednego elementu. Pierwsze prototypy powstały w grudniu 1961 roku i produkcja była prowadzona w Ostrowcu do 1963. Budowa została wznowiona w Świdnicy w roku 1966 i wtedy również zmodyfikowano dokumentację. Modyfikacji uległy wózki (z 1XT na 1XTa), dzięki czemu prędkość maksymalną zwiększono do 100 km/h. Kolejną modyfikacją, która zaszła w 1968, było dostarczanie dla PKP wagonów w dwóch wersjach: z burtami (Eamos) i z kłonicami (Rpps). Zbudowano również prototypy z ogrzewaniem w podłodze (401Zc), jak i wagony do wlewków dla Huty Katowice (40Zh). Maksymalna pojemność ładunkowa wynosiła 30 m³, a minimalny promień łuku 90 m.

Obrazek

Obrazek

Re: [Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-03-12, 21:08
autor: Ogryzek
No to jedziemy... Jak pisałem wcześniej jest to jeden z tańszych zestawów i nie skomplikowanych. Mam nadzieje ze relacja nie co ułatwi innym prace nad takim zestawem. :D Relacja nie będzie dynamiczna ze względu ze te wagony składam dodatkowo. Tak wiec w pierwszej kolejności na warsztacie maja pierwszeństwo modele których właściciele czekają :cool:

Zestaw składa się z poniższych elementów.

Obrazek

Osobiście kupiłem 2 zestawy- tak by się zapoznać z budowa modelu (brak instrukcji). Pierwsze podejście wyszło 6/10 wiec nie bylem zadowolony. Przy drugim wagonie wystrzegam się wcześniejszych błędów. Pierwsze co robimy aby uniknąć błędów ro kleimy czołownice z ostoja tak jak na poniższym zdjęciu.

Obrazek

Im staranniej się sklei "ostoje" tym mniej problemu z "deskami". Przy prawidłowo sklejonej ostoi "dechy" nakładają się wzorowo.

Obrazek

Kolejny etap to usztywnienie. Można tą część wkleić jednak będzie mały klops (rama będzie widoczna przez otwory w ostoi). Planuje pociąć ramę tak by była niezbędna część do osadzenia czopa wózka- reszta ostoi i tak jest zbędna (nie widoczna).

Obrazek

Re: [Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-05-12, 23:33
autor: Ogryzek
Temat nie co mi umarł. Tak to jest jak się prowadzi dodatkowo coś ;) hehehe... No ale żeby nie było- coś tam powstaje powoli :)

Obrazek

Obrazek

Re: [Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-05-13, 13:12
autor: Kolejorz
No bardzo ładny twór. :D

Re: [Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-05-13, 17:55
autor: Ogryzek
Dzięki. Traktuje to jako temat poboczny. Wiec nie przykuwam uwagi by go szybko skończyć. W zasadzie to braknie kalek, zderzaków, osi i gotowe :-P Może jak mi coś pierdyknie to strzele z 10sztuk takich platform... Albo 4 takie i 6 węglarek z niskimi burtami tez na bazie tego wagonu :) Problem jedynie w dostępności wózków :confused: Te co są zamontowane w tym wagonie to moje ostatnie dwie "luźne" sztuki... :(

Re: [Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-05-13, 21:11
autor: Kolejorz
No to będziesz musiał sobie dorobić wózki lub zakupić. No właśnie, jeśli wózki do wagonów są w sprzedaży to ile kosztują?

Re: [Relacja] Budowa wagony typu 401z

: 2014-05-14, 02:02
autor: Ogryzek
Dorobić?? :shocked: Powodzenia... W życiu nie uzyskasz odpowiednich właściwości jezdnych jak z fabryki. Wózki jak każda inna część można kupić. Kwestia tylko dokładnie jaki wózek bo masz i wózki po 4-6zł za sztukę ale i tez są takie po 15zl za sztukę. Oraz masz tez z blach foto-trawionych do złożenia za 50zl... Jak z pierdółkami nie mam problemu (dużo mam jeszcze z blaszek) tak jeśli chodzi o wózki, osie i kinematykę to totalna porażka :confused: