[Relacja] Budowa wagony typu 401z
: 2014-03-11, 20:28
Jak już wspomniałem w innym wątku kolejna relacje czas zacząć Dla odmiany ta raza wagon. Nie skomplikowany i tani- coś dla każdego Zanim jednak zacznę opisywać kolejne etapy troszkę przybliżę genezę wagonów 401z tak by młodsze pokolenie wiedziało co w szynie piszczy
Projekt wagonu powstał w 1960 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego. W wagonie tym ściany pudła dzielą się na 6 części: boczne burty składają się każda z dwóch elementów, a czołowe składają się z jednego elementu. Pierwsze prototypy powstały w grudniu 1961 roku i produkcja była prowadzona w Ostrowcu do 1963. Budowa została wznowiona w Świdnicy w roku 1966 i wtedy również zmodyfikowano dokumentację. Modyfikacji uległy wózki (z 1XT na 1XTa), dzięki czemu prędkość maksymalną zwiększono do 100 km/h. Kolejną modyfikacją, która zaszła w 1968, było dostarczanie dla PKP wagonów w dwóch wersjach: z burtami (Eamos) i z kłonicami (Rpps). Zbudowano również prototypy z ogrzewaniem w podłodze (401Zc), jak i wagony do wlewków dla Huty Katowice (40Zh). Maksymalna pojemność ładunkowa wynosiła 30 m³, a minimalny promień łuku 90 m.
Projekt wagonu powstał w 1960 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego. W wagonie tym ściany pudła dzielą się na 6 części: boczne burty składają się każda z dwóch elementów, a czołowe składają się z jednego elementu. Pierwsze prototypy powstały w grudniu 1961 roku i produkcja była prowadzona w Ostrowcu do 1963. Budowa została wznowiona w Świdnicy w roku 1966 i wtedy również zmodyfikowano dokumentację. Modyfikacji uległy wózki (z 1XT na 1XTa), dzięki czemu prędkość maksymalną zwiększono do 100 km/h. Kolejną modyfikacją, która zaszła w 1968, było dostarczanie dla PKP wagonów w dwóch wersjach: z burtami (Eamos) i z kłonicami (Rpps). Zbudowano również prototypy z ogrzewaniem w podłodze (401Zc), jak i wagony do wlewków dla Huty Katowice (40Zh). Maksymalna pojemność ładunkowa wynosiła 30 m³, a minimalny promień łuku 90 m.