[Warsztat] Drzwi odskokowo-przesuwne w modelach tramwajów
[Warsztat] Drzwi odskokowo-przesuwne w modelach tramwajów
Cześć! Inspirując się postem Kolegi igora w temacie o skrętnych wózkach i tablicach kierunkowych, postanowiłem pójść na całość i zrobić drzwi odskokowo-przesuwne. Jako "królika doświadczalnego" wybrałem sobie model Kol. J-31 105N2k 2012.
1. Najpierw należy wyciąć całe pudło tramwaju, na razie nic nie sklejać! Najlepiej zacząć od środkowych drzwi, bo pudło jest tam najsztywniejsze. Należy je całkowicie wyciąć i rozciąć na dwa skrzydła.
2. Drzwi trzeba wzmocnić; w tym celu można nakleić na nie kawałek papieru (adnotacja: wszystkie klejenia tutaj najlepiej wykonywać klejem cyjanoakrylowym!), ale tak, aby trochę wystawał nad i pod skrzydłem drzwi. Zapobiegnie to samoczynnemu się ich otwieraniu.
3. Ramieniem odsuwającym i przesuwającym drzwi będzie odpowiednio zgięty paseczek cienkiego kartonu. Jeden z jego końców trzeba zagiąć, gdzieś tak 3-4 mm od końca, i przykleić w połowie krawędzi skrzydła drzwi, tej krawędzi, która będzie się stykać także z drugim skrzydłem. Paseczek kartonu należy teraz zgiąć w połowie jego długości, tak, by dotykał skrzydła drzwi. Teraz jego końcówkę trzeba zagiąć w taki sposób, jak to było na początku paseczka, i przykleić do krawędzi pudła wagonu, tuż za drzwiami.
4. Na koniec najlepiej jest wyciąć w arkusikach podwozia otwory technologiczne, by móc łatwo otwierać i zamykać drzwi.
Takie drzwi można także zrobić w modelu autobusu z odskokowo-przesuwnymi drzwiami. Jak taki zrobię, to na pewno zamieszczę tu fotki.
Trochę dużo tu tego gięcia i zginania, ale nie da się tego chyba inaczej opisać.
Model z takimi drzwiami prezentuje się całkiem nieźle. Trzeba tylko pilnować, by były one prosto, równo ułożone w otworach drzwiowych, kiedy są zamknięte .
Mam nadzieję, że mój pomysł się spodoba
A oto i zdjęcia:
Stopiątka full wypas! Skrętne wózki, tablice kierunkowe, otwierane odskokowo-przesuwne drzwi. Czegóż chcieć więcej? :razz:
To jest otwór technologiczny w arkusiku podwozia:
Zapraszamy do środka :
Jak widać, nawet nie zrobienie przedziału pasażerskiego wagonu nie psuje zbytnio jego wyglądu podczas otwarcia drzwi.
[ Dodano: 2007-08-22, 15:34 ]
Jeszcze tylko jedna uwaga:
Na stopiątce na zdjęciu powyżej niechcący zamieniły mi się miejscami skrzydła drzwi . No cóż, to dopiero pierwszy model :smile2: .
Niedługo powinienem przysłać więcej zdjęć.
1. Najpierw należy wyciąć całe pudło tramwaju, na razie nic nie sklejać! Najlepiej zacząć od środkowych drzwi, bo pudło jest tam najsztywniejsze. Należy je całkowicie wyciąć i rozciąć na dwa skrzydła.
2. Drzwi trzeba wzmocnić; w tym celu można nakleić na nie kawałek papieru (adnotacja: wszystkie klejenia tutaj najlepiej wykonywać klejem cyjanoakrylowym!), ale tak, aby trochę wystawał nad i pod skrzydłem drzwi. Zapobiegnie to samoczynnemu się ich otwieraniu.
3. Ramieniem odsuwającym i przesuwającym drzwi będzie odpowiednio zgięty paseczek cienkiego kartonu. Jeden z jego końców trzeba zagiąć, gdzieś tak 3-4 mm od końca, i przykleić w połowie krawędzi skrzydła drzwi, tej krawędzi, która będzie się stykać także z drugim skrzydłem. Paseczek kartonu należy teraz zgiąć w połowie jego długości, tak, by dotykał skrzydła drzwi. Teraz jego końcówkę trzeba zagiąć w taki sposób, jak to było na początku paseczka, i przykleić do krawędzi pudła wagonu, tuż za drzwiami.
4. Na koniec najlepiej jest wyciąć w arkusikach podwozia otwory technologiczne, by móc łatwo otwierać i zamykać drzwi.
Takie drzwi można także zrobić w modelu autobusu z odskokowo-przesuwnymi drzwiami. Jak taki zrobię, to na pewno zamieszczę tu fotki.
Trochę dużo tu tego gięcia i zginania, ale nie da się tego chyba inaczej opisać.
Model z takimi drzwiami prezentuje się całkiem nieźle. Trzeba tylko pilnować, by były one prosto, równo ułożone w otworach drzwiowych, kiedy są zamknięte .
Mam nadzieję, że mój pomysł się spodoba
A oto i zdjęcia:
Stopiątka full wypas! Skrętne wózki, tablice kierunkowe, otwierane odskokowo-przesuwne drzwi. Czegóż chcieć więcej? :razz:
To jest otwór technologiczny w arkusiku podwozia:
Zapraszamy do środka :
Jak widać, nawet nie zrobienie przedziału pasażerskiego wagonu nie psuje zbytnio jego wyglądu podczas otwarcia drzwi.
[ Dodano: 2007-08-22, 15:34 ]
Jeszcze tylko jedna uwaga:
Na stopiątce na zdjęciu powyżej niechcący zamieniły mi się miejscami skrzydła drzwi . No cóż, to dopiero pierwszy model :smile2: .
Niedługo powinienem przysłać więcej zdjęć.
Ostatnio zmieniony 2007-09-09, 16:13 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Drzwi Odskokowo-Przesuwne w modelach tramwajów
A ja pokazuję efekt na przykładzie zmodernizowanego modelu Autosan`a H10-11.01 #9901 z mojej kolekcji:PAFAWAG pisze:Takie drzwi można także zrobić w modelu autobusu z odskokowo-przesuwnymi drzwiami. Jak taki zrobię, to na pewno zamieszczę tu fotki.
Posiada on otwierane, odskokowo-odchylne drzwi w układzie 1-0-1.
Pafawag. Pomysł z otwieranymi drzwiami jest niezły, Ale...
1. Jeśli dobrze Przyjrzysz się moim modelom, to wnętrze pojazdu jest sztucznie pokazywany - czyli zadrukowane. Zatem po otwarciu drzwi dochodzi do dziwnej sytuacji. Drzwi są otwarte, a po drugiej stronie drzwi nadal widać.
2. Po drugie nie ma wnętrza wagonu. Zatem otwarcie drzwi odsłania nam puste pudło.
Reasumując. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wycięcie otworów okiennych i zrobienie wnętrza wagonu. Wtedy otwierane drzwi mają sens
1. Jeśli dobrze Przyjrzysz się moim modelom, to wnętrze pojazdu jest sztucznie pokazywany - czyli zadrukowane. Zatem po otwarciu drzwi dochodzi do dziwnej sytuacji. Drzwi są otwarte, a po drugiej stronie drzwi nadal widać.
2. Po drugie nie ma wnętrza wagonu. Zatem otwarcie drzwi odsłania nam puste pudło.
Reasumując. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wycięcie otworów okiennych i zrobienie wnętrza wagonu. Wtedy otwierane drzwi mają sens
Kiedy drzwi są otwarte, lepiej jest oglądać model tylko z jednaj strony , albo nie zaglądać do środkaJ-31 pisze:Pafawag. Pomysł z otwieranymi drzwiami jest niezły, Ale...
1. Jeśli dobrze Przyjrzysz się moim modelom, to wnętrze pojazdu jest sztucznie pokazywany - czyli zadrukowane. Zatem po otwarciu drzwi dochodzi do dziwnej sytuacji. Drzwi są otwarte, a po drugiej stronie drzwi nadal widać.
2. Po drugie nie ma wnętrza wagonu. Zatem otwarcie drzwi odsłania nam puste pudło.
Reasumując. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wycięcie otworów okiennych i zrobienie wnętrza wagonu. Wtedy otwierane drzwi mają sens
Jeśli nie ma jak zrobić wnętrza, można otwór drzwiowy od wewnątrz zakleić czymś czarnym, jakby w wagonie było ciemno, tylko, że zwykle w wagonach tak nie jest :confused:
Możliwe jest też i takie wyjście. Dodać "podłogę" do 105-tki (takie coś, co zastosowałem w modelu Protramu 204WrAs). Ona ma skrzydełka, które przykleja się do boków od środka.
A zatem na jednym ze skrzydełek odtworzyć rysunek wnętrza. I tylko trzeba dokładnie to przykleić, żeby nie rozminąć się z otworem
A zatem na jednym ze skrzydełek odtworzyć rysunek wnętrza. I tylko trzeba dokładnie to przykleić, żeby nie rozminąć się z otworem