No to witam, dzisiaj zaprezentuję serię autobusów 702 (wersja dziesięciometrowa produkowana od 1980 do dzisiaj, z przerwą między 1991 a 1992) oraz 705 (wersja dwunastometrowa na bazie modelu 702 produkowana od 2003 do dzisiaj) produkowaną we Wawrzynieckich Zakładach Samochodowych, z siedzibą w Wawrzyńcu, w Republice Pietropolskiej. Bez zbędnego gadania, przejdę do konkretów:
Wawrzyniec 702A (1980 - 1985)
Na początku był autobus miejski 702A. Wyposażony jest w silnik Rába D2156HM6U, skrzynię biegów Praga 2M70 lub Csepel ASH-75-2. Krótki okres produkcji był spowodowany niską trwałością konstrukcji oraz niefunkcjonalnością jej (aż cztery stopnie w dwóch pierwszych wejściach, w trzecim dopiero podłogę obniżono do trzech). Zdecydowano się na import Ikarusów 260 w wersji przeznaczonej na Republikę, oznaczoną 05. Liniowo jeździ parę sztuk, jednak mają iść w tym roku na złom, jednak odchodzą od 2009 i jakoś odejść nie mogą...
Wawrzyniec 702B (1980 - 1991/1992)
MR'81 (1980 - grudzień 1985)
Razem z 702A powstała wersja 702B. Większość egzemplarzy wyposażonych jest w ten sam silnik, co 702A oraz w skrzynię Csepel ASH-75-2, jednak część posiada skrzynię ZF S6-90. 702B, w przeciwieństwie do 702A cieszą się dobrą opinią, a ich wycofanie do końca świata jest niewykonalne. No, chyba że u prywaciarzy, ale w PKS i KSK - raczej do tego nie dojdzie.
MR'86 (grudzień 1985 - luty 1989)
Pierwsza poważniejsza modernizacja przyszła w 1986. Wtedy zunifikowano częściowo przednią część z mniejszym modelem 601A. Od tego czasu też montowano na większą skalę skrzynię S6-90.
MR'89 (styczeń 1989 - grudzień 1991))
W tej wersji już całkowicie zunifikowano przednią część z modelem 601A oraz przednie felgi - nareszcie pożegnaliśmy "Trilexy" na rzecz felg jednoczęściowych. Na tej wersji skończyła się historia modelu 702B, jednak oczywiście nie oznacza to końca serii 702.
Wawrzyniec 702C (1992 - 1998)
Najciekawsza wersja 702. Seria z lat 1992 - 1996 wyposażona jest w 12-litrowy silnik MAN o mocy 310KM, a wersja z lat 1996 - 1998 - w słabszy, 270-konny silnik, również firmy MAN. W większości takie pojazdy trafiły do armii (obecnie wojsko je wyprzedaje, ponieważ zakupiono nowe Wawrzyńce 702, tyle że 702D), parę jednak zostało przydzielonych do niektórych PKS-ów i obsługują trasy pośpieszne.
Wawrzyniec 702D/705A
MR'94 (1994 - 1999)
Model powstały na bazie autobusu 702B. Zmianie uległ układ drzwi oraz okien. Poza tym większych zmian nie zaaplikowano, poza układem napędowym - zamiast silnika D2156 firmy Rába, do tego modelu montowano silniki Renault MIHR 06.20.45 o mocy 253KM, skrzynia biegów pozostała bez zmian - nadal to była sześciobiegowa skrzynia manualna ZF.
MR'99 (1999 - 2009), 705A MR'03 (2003 - 2009)
Autobusy w tej wersji mają przód upodobniony do miejskiego modelu 704, wprowadzono szyby klejone oraz jednoczęściowe drzwi sterowane elektropneumatycznie. Poza tym, od roku 2001 w tych autobusach zagościł sześciocylindrowy silnik WSW Pietropole o mocy 250KM i zaprzestano montowania mostu napędowego firmy Rába, na rzecz mostu krajowej produkcji. Skrzynia biegów pozostała bez zmian.
W 2003 wprowadzono również wersję dwunastometrową, oznaczoną 705, ze względu na niepowodzenie autobusu FMŻ 701 (11Ax). W tym modelu, odmiennie w stosunku do 702, silnik zamontowano za tylną osią, przez co powstał dość spory przedział bagażowy.
MR'09 (2009 - do dzisiaj)
W tej wersji z zewnątrz zmienił się jedynie przód. Pożegnano szybę dzieloną na rzecz szyby jednoczęściowej. Na rok 2019 zaplanowany jest koniec produkcji obu modeli. Podobno biuro projektowe pracuje nad modelami serii 706, który nastąpi modele 702 i 705, jednak jest dużo przesłanek wskazujących na to, że te autobusy będą produkowane jeszcze przez dłuuugi czas...